Unijukka ­– Kauppias vaihtuu

Unijukka on vuodesta 2009 Jyväskylässä toiminut sänkyihin erikoistunut liike. Nykyinen kauppias Eero Saastamoinen on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle. Puikkoihin hyppää Eeron tytär Virpi Saastamoinen. Unijukan liike sijaitsee vilkkaassa Keljon kauppakeskuksessa ja uusi kauppias lähtee intoa täynnä kohti tulevaisuutta.

Uuden kauppiaan into tarttua uuteen toimeen oli käsin kosketeltava. Virpillä oli ainakin kaksi rekkalastillista toinen toistaan hienompia ja toteutuskelpoisia ideoita. Toisaalta täysin toiselta alalta siirtyessä uuteen toimeen ja vieläpä yrittäjäksi toi pientä haastetta hommaan. Unijukan liiketoimintamalli on toimiva ja kannattava, joten Virpin hyppäys turvallisesta palkkatyöstä ei ole täydellinen hyppy tuntemattomaan. Myös Virpin isä on auttamassa ja opastamassa alkuun, jotta tytär pääsee hyvään vauhtiin ennen kuin isä siirtyy sivuun.

Buustia markkinointiin

Virpillä oli selvät tavoitteet, kuinka lähteä edistämään Unijukan toimintaa. Hän kuitenkin halusi vielä buustausta suunnitelmille ja varsinkin markkinoinnin suhteen kaikki apu oli tervetullutta. Autoimme Virpiä määrittelemään kohderyhmät ja kanavat, joiden kautta markkinointia kannattaa lähteä tekemään. Facebook on tässäkin tuotteessa ja kohderyhmässä toimiva kanava. Virpi suunnitteli myös asiantuntijablogin kirjoittamista sekä sähköpostimarkkinoinnin aloittamista.

Blogin suhteen Virpillä oli selvät sävelet, joten sen suhteen hän ei tarvinnut apua. Sähköpostimarkkinointi oli kuitenkin uusi asia. Kerroimme Virpille erilaisista sähköpostityökaluista, joista Mailchimp valikoitui alustavasti sopivaksi työkaluksi. Sovimme, että kun Virpi tarvitsee opastusta sen käyttöönotossa, yksi ryhmämme jäsenistä auttaa asian suhteen.

Tuotevalikoiman laajentaminen uusien kumppaneiden kanssa

Markkinoinnin lisäksi Virpillä oli suunnitelmissa laajentaa tuotevalikoimaa. Nykyinen valikoima kattaa sängyt, sängynpäädyt sekä peitot ja tyynyt. Virpi haluaa laajentaa valikoimaa tuomalla liikkeeseen myös tekstiilejä, huonekaluja, kuten yöpöytiä sekä valaisimia. Tuotevalikoiman laajentaminen vaatii kuitenkin alkupääomaa, jotta tuotteet saa ostettua liikkeen varastoon. Virpi halusi kuitenkin jotain uniikkia, mitä ei löydy naapurin Citymarketin hyllyiltä. Eli tarvittiin pieni toimija, kuka tuo tavarat myyntiin liikkeeseen ja saa oman osuutensa, kunhan tuotteet on myyty. Tähän löytyi pieni puusepän paja Brander Wood Design. Neuvottelut Virpin ja puusepän kanssa ovat vielä kesken, mutta uskomme, että toimiva malli löytyy.

Design Managementillä epäreilua kilpailuetua

Virpillä oli ideoita todellakin useamman rekkalastillisen verran. Joten päädyimme auttamaan Virpiä vielä toteuttamaan suunnitelmia hallitusti. Tähän tarkoitukseen Design Management on oiva työkalu. Tiimimme yksi jäsen on tehnyt amk-lopputyön kyseisestää aiheesta. Lopputyöhön kuului Design Management-opaskirjanen pienyrityksille. Design Management on yrityskuvan hallittua suunnittelua ja johtamista tuotteiden/palvelujen, viestinnän, toimintaympäristön ja käyttäytymisen kautta. Design Managementillä pystytään luomaan kilpailuetua, kun sitä tekee johdonmukaisesti.

Annoimme Virpille Design Management-opaskirjasen käyttöön, jonka avulla hän pystyy toteuttamaan suunnitelmiaan hallitusti. Virpi lähti täyttämään työkirjaa muutama osio kerrallaan, ettei työmäärä kasva liian isoksi heti alkumetreillä.

Projekti oli varsin mielenkiintoinen meidän tiimillemme. Jokainen pääsi käyttämään omia vahvuuksia projektin osalta ja auttamaan tulevaa yrittäjää. Kasvubuustaaja-koulutus onkin hyvä päättää hyvillä mielin onnistuneeseen lopputulokseen.

Toivotamme Virpille kaikkea hyvää yrittäjyyteen. Kannattaa myös käydä Keljon kauppakeskuksessa 1.1.2019, kun Unijukassa on avajaiset.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.