CASE Tmi JG Kunnas: Storytelling → Storydoing

Esitimme edellisessä blogissamme toiveen yhteistyön jatkosta joskus tulevaisuudessa. Tämä toteutuikin nopeammin kuin olimme aavistaneet. Heräsi ajatus: mitäs jos jatkaisimme vielä suoraan toiselle buustauskierrokselle ja katsoisimme, mitä siitä syntyy? Tuumasta toimeen. Ja katso: saimme jälleen syntymään hienoa tarinaa dialogisella toimintatavallamme.


Tavoitteesta toiseen

Toisen kierroksen alussa tavoitteena oli laatia Janin yrityksen tarinankerrontapalvelulle tarjouskirjeen mallipohja (versio 1.0) sekä kokeilla palvelumuotoilun välineitä. Lisäksi Jan halusi jakaa Maaritin luettavaksi kirjoittamansa artikkelin, joka oli vielä kansainvälisessä arvioinnissa ja julkaisematon. Kyseinen artikkeli syvensi ymmärrystä yrityksen tarinantuottamisen palveluideasta sekä yrittäjän arvopohjasta.

Maarit oli törmännyt jo aiemmin kesällä tiedonhankintamatkallaan netissä käsitteeseen storydoing, mutta se ei silloin näyttänyt sopivan ensimmäisen kierroksen buustaukseen. Janin artikkelin luettuaan hänelle oli täysin päivänselvää, että uusi käsite ei vain kuulu vaan on jopa erittäin tärkeä silta kaikkeen muuhun olennaiseen. Koska tämä kytkös oli niin merkittävä, keskityimme toisen kierroksen buustauksessa pohtimaan, mitä lisäarvoja storydoing-käsite voisi antaa ja millaisia maisemia käsitteen avaaman ikkunan takaa löytyy.


Tarinan kerronnasta tarinan tekemiseen

Maarit lähetti Janille storydoing-käsitteen kehittäneen Ty Montaguen (2013) artikkelin Good companies are storytellers. Excellent companies are storydoers. (Harvard Business Review, https://hbr.org/2013/07/good-companies-are-storyteller ). Storydoer-yrityksessä tarina ei ole yksistään markkinointia varten laadittu myyntijuttu vaan sen kunnianhimoisena tavoitteena on tehdä maailmasta tai ihmisten elämästä parempaa. Tällainen tarina ohjaa koko yrityksen käytännön toimintaa operatiivisesta johdosta aina alemmille organisaatiotasoille. Myös yhteistyökumppanit ja asiakkaat osallistuvat viime kädessä tarinan tekemiseen ostamalla tuotteita tai käyttämällä palveluja sekä tarinoimalla yrityksestä eli kehumalla sitä kavereilleen ja somessa, mikä heijastuu myönteisesti storydoer-yrityksen talouteen ja tuottavuuteen.

Näin Jan kommentoi: “Koin heti, että tässä on se puuttuva palanen, jota olen etsinyt. Oikein harmittelin, etten ollut nähnyt tätä Ty Montaguen artikkelia, kun kirjoitin ja sittemmin 2017 julkaisin arvovaltaisessa The Anthropocene Review -aikakauslehdessä tieteellisen artikkelini Storytelling: From the early Anthropocene to the good or the bad Anthropocene (https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2053019617725538?journalCode=anra ).Youtube-abstrakti: https://www.youtube.com/watch?v=bOckB_bGpB

Jos olisin tietänyt, minkä nyt tiedän, tämän artikkelin nimi olisi alkanut Storydoing. Siitähän nimenomaan on kysymys: kerrotaanko vain tarinoita vai tehdäänkö sitä tarinaa aktiivisesti toimimalla! Tällä yritykseni haluaa erottua. Pelkkä tarinan kertominen ei siis riitä vaan tarinoilla täytyy muuttaa maailmaa paremmaksi. “


Huomattavaa lisäarvoa

Janin yrityksen tavoitteena on tarjota tarinantuottamisen asiantuntijapalvelua, joka hakee asiakasyrityksien historiasta avaintekijöitä ja opasteita suunnaksi kohti tulevaisuutta sekä muutosta. Jan haluaa tällä tavoin erottautua Suomessa muista tarinantuottajista, jotka lähinnä laativat yrityshistoriikkeja markkinointia varten. Tähän saakka hänellä ei kuitenkaan ole ollut käsitteellistä työkalua ja viitekehystä selittää syvällisemmin erottautumisen periaatetta. Yhdysvaltalaisen Ty Montaguen kirjoituksesta löytyi hengenheimolaisuuden lisäksi vahvistusta ja validointia Janin yrityksen keskeiselle liikeidealle.

Storydoing-käsite sopii yrityksen palvelukonseptiin, sillä Jan ei tavoittele yksinomaan tarinankerrontaa vaan haluaa tuottaa tarinoita, jotka saavat aikaan muutoksia. Koska storydoing, tarinan tekeminen, tähtää asiaintilojen parantamiseen ja muutokseen, Janin asiantuntijapalvelu toteuttaa enemmänkin muutostaloutta. Erottautumisessa on siis tehtävä pesäeroa tarinatalouteen (tai jopa elämystalouteen), jossa hänen kilpailijansa pikemminkin toimivat.

Janin tähtäimessä on tuottaa tarina, joka muuttaa asiakasyrityksen tarinaa tekeväksi storydoer-yritykseksi. Palvelu pyrkii näin ollen hyödyttämään ensi vaiheessa eniten yrityksen johtamista ja organisaation kehittämistä. Tällöin Janin tuottama (storydoing) tarina vaikuttaa tulevaisuusskenaarioiden sekä strategian luomiseen ja niistä viestimiseen. Tarina lisää ymmärrystä siitä, mihin muutoksella tähdätään. Yhteinen tarina rakentaa ja vaalii myös organisaatiokulttuuria synnyttämällä jaettuja merkityksiä yhteisön sosiaaliseksi liimaksi. Kun ihmiset ovat osa tarinaa, he ovat halukkaampia muutokseen ja sitoutuvat siihen paremmin. (Lähde: Rauhala, M. & Vikström, T. 2014. Storytelling työkaluna – vaikuta tarinoilla bisneksessä.)

Lopulta tarina sitten läpäisee koko yrityksen, organisaation jokaiselle tasolle ja näkyy kaikessa toiminnassa. Kun muutosta johdetaan tarinan avulla, markkinointi, viestintä, myyminen, henkilöstön kehittäminen sekä tuotekehitys ja innovointikin hyötyvät. Tämä on niin ikään täysin linjassa storydoing-ajattelun kanssa.


Ja vielä muutamia suosituksia

Alkuperäinen buustaustavoitteisto muovautui siis toiseen, ajankohtaisempaan ja siten tärkeämpään suuntaan. Kehittämisprosesseissahan kannattaa antaa aina tilaa ketterälle etenemiselle. Muiden tavoitteiden aika koittaa joskus myöhemmin. Hahmottelimme kuitenkin yhdessä jo alustavasti tarjouksien tekemistä sekä parin palvelumuotoiluvälineen hyödyntämistä käytännössä. Maarit suositteli, ja Jan sanoi ottavansa koppia.

Kirjoittajat

Maarit Ansela, kehittäjä
Jan Kunnas, yrittäjä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.