CASE Tmi JG Kunnas: Haastattelussa Jan & Maarit

Kehityskohteena toiminimi Tmi JG Kunnas

Kasvubuustaaja-koulutuksen puolivälin koittaessa olimme jo buustanneet menestyksellä muutamia jyväskyläläisiä firmoja. Seuraava case kuitenkin poikkesi aikaisemmista sikäli, että valitsimme ulkopuolisen yrityksen sijaan kehittämiskohteeksi Janin yrityksen, toiminimi JG Kunnaksen. Iloksemme yhteistyöprojektillemme näytettiin vihreää valoa. Haastattelemme seuraavassa itseämme ja kerromme samalla casesta tarkemmin.

Miksi tämä case? Miten se sai alkunsa?

Maarit: Jo aivan koulutuksen alussa muistan Janin kertoneen toimivansa tarinataloudessa (story telling economy). En tiennyt siitä mitään, mutta se kiinnosti kovasti ja jäi takaraivoon. Ehdotin tilaisuuden tullen Janille projektia, jotta voisin perehtyä asiaan tarkemmin. Meillä oli tosin muitakin intressejä tiimiytyä kahdestaan. Olimme Janin kanssa myös tehneet jonkin aikaa yhteistyötä edellisen casen aikana, joten tunsin hänen työskentelytapansa. Tiesin, että saamme yhdessä joustavasti hommat hoidettua. Iso kiitos Janille, että hän innostui ehdotuksestani.

Jan: Edeltävän casen aikana opin arvostamaan Maaritin ajatuksia, vaikka ne saattoivat poiketa suurestikin omistani – tai ehkä juuri siksi. Olin varma, että saisimme molemmat jotain arvokasta irti tästä projektista, vaikka en osannut arvata, mitä.

Maarit: Niin juuri, erilaisuus ei ole suinkaan pahasta vaan mahtava voimavara. Kummallekin tämä oli pitkälti hyppy tuntemattomaan. Emme todellakaan etukäteen tienneet, mitä tuleman pitää. Mutta tällaista rohkeutta ja ennakkoluulottomuuttahan yrittäjiltä edellytetäänkin. Oikealla asenteella, avoimin mielin ja luottavaisina lähdimme siis matkaan.

Mihin pyritte, yhdessä ja erikseen?

Maarit: Alunperin halusin tutustua tarinatalouteen ja oppia uutta. Arvelin, että projektin myötä voi asian ympäriltä löytyä lisää kiinnostavia juttuja, niin kuin kehittämisprojekteissa yleensä käy. Halusin lisäksi buustata omalla osaamisellani Janin yritystä, joka on vielä toimintansa alkuvaiheissa. Ajattelin, että voisin antaa ulkopuolisena vinkkejä ja että minusta voisi olla oikeasti hyötyä. Että meillä on win-win -tilanne jo lähtökohtaisesti.

Jan: Yritysideani oli muutosvaiheessa projektin alkaessa, joten minulla ei ollut varsinaisia odotuksia projektin suhteen. Ajattelin kuitenkin, että aina on eduksi saada kertoa omia ajatuksiansa hyvälle kuuntelijalle. Tästä muodostuikin hieno mahdollisuus oppia toinen toisiltamme.

Maarit: Kyllä, yksinyrittäjä etenkin kaipaa usein korvia sekä peilauspintaa ajatuksilleen. Jokainen projekti tiimissä mahdollistaa vertaisoppimista, mutta tässä se vahvistui sen vuoksi, että toinen tiimiläisistä oli asiantuntijapalveluja tuottava yrittäjä. Jan oli tuplaroolissa: samalla sekä buustattava että kanssatiimiläinen. Muissa projekteissa yrittäjä sen sijaan on ollut kaukaisempi kohde, joka tilaa buustauksen.

Mitä ja miten sen teitte?

Maarit: Jan lähetti aluksi liiketoimintasuunnitelmansa ja pyysi siihen kommenttejani. LTS:sta nousi selvimmin kehittämiskohteeksi tarinoiden tuottamisen asiantuntijapalvelu, joten sovimme keskittyvämme projektissa vain siihen. Tutustuin aihealueeseen laajasti netin kautta sekä löysin hyviä suomenkielisiä e-kirjoja Ellibs-kirjastosta.

Buustaukseen kehittyi kaksi isoa teemaa: 1) Tarinallistaminen + talous sekä tarinallistamisen hyötyjä yritykselle ja 2) palvelumuotoilun (service design) hyödyntäminen tarinoiden tuottamisessa ja koko liiketoiminnan kehittämisessä. Kumpaankin teemaan lisäsin Janille pohdintakysymyksiä, joilla hän saattoi suhteuttaa uutta asiaa oman yrityksensä kehittämiseen. Yhteistyöprojektimme sujui kasvokkaista alkupalaveria lukuunottamatta joustavasti etäyhteyksin googledocsia ja sähköpostia hyödyntäen.

Ensimmäinen buustaus oli heinäkuussa, joka fokusoitui yrityshyötynäkökulmien lisäksi tarinallistamisen kytköksiin tarinatalouden ohella muihinkin talouden suuntauksiin, kuten elämystalous ja muutostalous. Keskustelimme ja syvennyimme tarkemmin varsinkin kumpaakin kiinnostaneeseen muutostalous-käsitteeseen. Netistä löysin lisäksi buustauksen teemaan sopivan ja asiantuntijapalvelun suunnittelua tukevan framing-työkalun, jossa yrittäjä voi huomioida myös erinäiset talouden trendit toimintaan vaikuttavina kehyksinä. On suositeltavaa miettiä sitä, miten perustelee tarinoiden tuottamispalvelun edustavan esimerkiksi muutostalouteen kuuluvia arvoja, sillä tämä kehittää samalla myyntiargumentointia.

Elokuun buustaukseen kaivoin netistä monia palvelumuotoilun työkaluja, joista valikoin muutamia erityisesti tarinallistamiseen soveltuvia narratiivisia sekä graafisia esimerkkejä. Niiden avulla voi monimuotoistaa tarinoiden tuottamista asiakasyrityksille sekä tehostaa oman yrityksen viestintää ja markkinointia. Tarinoiden ei tarvitse olla yksinomaan kirjoitettua tekstiä.

Mitä opitte? Mitä jää käteen?

Maarit: Opin tarinatalouden lisäksi paljon uutta. Tarinallistaminen liittyy moneen muuhunkin talouden tällä hetkellä trendikkääseen suuntaukseen, kuten palvelumuotoilu ja muutostalous. Muutos onkin minulle kehittäjänä tärkeä motivaattori kaikkeen toimintaan. Huomasin voivani sijoittaa itseni muutostalouden viitekehykseen myös bisnesmaailmassa, sillä pystyn paremmin allekirjoittamaan sen edustamia arvoja. Käteen jää käsitteitä ja työkaluja, joista on jo ollut hyötyä ja jotka voivat myöhemmin osoittautua tarpeelliseksi käytännössäkin.

Jan: Keskustelujemme myötä opin paljon uutta tarinallistamisesta ja tarinataloudesta sekä siitä, mikä voisi olla oman yritykseni panos tässä alati muuttuvassa kentässä – millaisia hyödyllisiä palveluja voin tarjota tarinataloudesta oman siivunsa haluaville yrityksille.

Millaisin ajatuksin eteenpäin?

Maarit: Projekti oli erittäin antoisa, vaikkakin varsin tietopuolinen omalta osuudeltani. Seuraavaksi kerääntyneen aineksen soveltaminen käytäntöön olisi tarpeen, että syntyisi kehittämisjatkumoa. Kenties tilaisuuksia siihen siunaantuu vielä. Minulla ei tosin ole omaa yritystä, jolloin soveltamiskohteen olisi ainakin ensi vaiheessa oltava jonkun toisen firma.

Jan: Syksyn 2019 aikana keskityn muihin toimintoihin, mutta ensi vuonna tulen uusin ajatuksin mukaan tarinatalouteen. Kirjoittamaan toisille yrityksille tarinoita ja edistämään oman yritykseni alkutaipaleessa olevaa tarinaa. Toivottavasti teen jatkossakin jollain tapaa yhteistyötä Maaritin kanssa.

Maarit: Yhteistyö lähitulevaisuudessa olisi tietysti mukavaa. Siitä syntyisi varmasti hieno menestystarina. Mikäs sen palkitsevampaa molemmille!

Jan: Nyt olen entistä vakuuttuneempi siitä, että tarinatalous ei ole vain mielikuvituksellista unelmien tarinointia (dream economy) vaan tarinat voidaan tuottaa räätälöidysti palvelemaan yrityksien monentyyppisiä todellisia kehittämistarpeita. Niiden avulla on myös mahdollista luoda yrityksille tulevaisuuden kehityssuuntauksia. Tarinat edistävät näin yrityksien taloudellista kasvua.

Kirjoittajat

Maarit Ansela, kehittäjä
Jan Kunnas, yrittäjä

Jan Kunnas on väitellyt historiasta aiheenaan Suomen teollistuminen ja siihen liittyvät ilmansaastepäästöt. Työskenneltyään vuosikausia ulkomailla hän palasi Suomeen ja perusti 2018 yrityksen, joka on erikoistunut erilaisten vaikuttavuusarviointien lisäksi tuottamaan yrityksille tarinoita. Jos yrityksesi kaipaa tarinan ja/tai tarinaan pohjautuvan kehittymisvision, kerron mielelläni lisää (jankunnas at gmail.com).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.