Hyväkään tiimi ei pysty pelaamaan ilman yhdessä sovittuja sääntöjä.

Alkuhankaluuksien jälkeen löysimme keinon puhaltaa yhteen hiileen ja tuottaa laadukasta materiaalia eli tiimiydyimme[1] [2] . Tämä vaati pelisääntöjen tekemistä. Hyväkään tiimi ei pysty pelaamaan ilman yhdessä sovittuja sääntöjä.

Tiimi tutustui toistensa lisäksi asiakasyrityksen tuotteisiin. Ai, yrityksellä on ollut merkittäviä ja palkittuja tuotteita. Mielenkiintoista. Mitä muuta yllättävää? Lisää merkittäviä projekteja. Kiinnostus heräsi kaikissa tiimiläisissä. Ai niin, unohdimme kertoa keitä me olemme. Siis meitä on viisi  asiantuntijaa eri aloilta. Jokainen toi oman osaamisen yhteiseen käyttöön. Meidän Palavereissa ideat sinkoilivat ja samalla opimme  paljon uutta toisiltamme. Olimme sekä oppilaita ja opettajia vuoronperään ja yhtäaikaan.

No, me tiimiläiset. Jan, joka vei meidät ruotsin kielen taidollaan ja toimialatuntemuksellaan syvälle puun ytimeen. Kati, energinen yhteenvetäjä. Hän kirjoitti ylös ideoitamme, ennenkin olimme ne edes sanoneet. Lukikohan hän meidän ajatuksiamme?  Jouni, joka toi todellakin huippu ideoita pöytään pureskeltavaksi. Eija, joka oli aina askeleen jäljessä, kun ajatustenlukija Kati ja ideoitsija Jouni olivat jo löytäneet sen. Sekä Maarit, joka syventyi sisustuspaneeleihin –  meidän muiden tuijotellessa ulkokuorta.

No, mitä me etsimme ja mistä? Emme halunneet mennä merta kauemmaksi, joten sukelsimme ulko- ja sisäverhoilun toimialan toimintaan ja tuotemaailmaan Ruotsissa ja Norjassa. Toiset paremmin hanskasivat kielimuurin, toiset ottivat kaveriksi Google -kääntäjän. Voimme sanoa, että sen laatu on parantunut. Tai sitten suomalaiset tarvitsevat englannin lisäksi ruotsin tulkkauksen avustusta.

Löydöksien perusteella vertailimme yrityksen mahdollisuuksia vallata oman alueensa näillä markkinoilla ja omalla toimialallaan. Vastaavanlaisia tuotteita löytyy jo kyseisiltä markkinoilta. Siis mikä olisi yrityksen myyntivalttikortti?

Yrityksen tuotteilla on ainutlaatuinen tekninen innovaatio. Itse tuotteet ovat varsin samankaltaisia, mutta tässä on selkeä kilpailuetu. Tämä tuo nopeutta ja laatua verrattuna kilpailijoihin. Uusi teknologia on kuitenkin vielä testattava uusilla markkinoilla ja se vaatii, että testejä tehdään valvotuissa olosuhteissa viranomaisten valvoessa sille osoitetussa koelaboratoriossa.

Markkinat toimialalla ovat kohdemaissa selvästi kasvamassa. Etenkin Norjassa kasvu on nopeaa. Siten nyt olisi hyvä aika takoa rautaa. Millä argumenteilla sinne? Yrityksellä on hyvät kokemukset ennestään Benelux-maiden markkinoilla. Jep, siellä ilmasto on liki yhtä haastavaa kuin Norjassa ja osittain myös Ruotsissa. Kylmää, kosteaa merituulta riittää. Eli referenssit kunnossa.

Eli yrityksellä on mahdollisuudet. Markkinoilta ei löydy vielä vastaavanlaista tuotteita, kuin casemme yrityksellä. Nyt tulisi jotenkin päästä sisälle markkinoille, mutta se onkin seuraavan tarinan aihe. Siinä tarinassa kerrotaan, keneen otetaan, yhteyttä ja miten? Kuinka tuotteet saadaan heille? Pysykää kuulolla.

Blogin kirjoittivat

Kati Etelälahti, Jan Kunnas, Jouni Romanainen ja Eija Viitanen


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.