Toimeksiantona Wedding Garage

Wedding Garage – tarina yrityksen takana

Wedding Garage yrityksen tarina alkoi yrittäjän omasta tarpeesta. Maija Putkonen tarvitsi hääpuvun, mutta sen hankkiminen ei ollut kovin helppoa. Maija ei ollutkaan oikean kokoinen hääpuku standardiin. Näin syntyi ajatus oman hääpukuliikkeen perustamisesta – jokainen morsian ansaitsee tulla kohdelluksi ihmisenä, kokoonsa katsomatta. ”Jokainen morsian on oikean kokoinen”.

Toisena yrityksen perustamisajatuksena oli, miksi ostaa uusi kallis puku, jos sen voi myös ostaa halvemmalla, kerran käytettynä. Kun mekko on käytetty sen yhden satumaisen päivän, sen voi laittaa uudelleen kiertoon. Näin toteutuu ajatus -”Unelmasi ei ole liian kallis”.

IMG_20180514_133545Wedding Garage aloitti alun perin autotallissa vaatimattomalla kymmenellä puvulla, mutta laajensi tilojen loputtua kesken Jyväskylän keskustaan yläkaupungille. Hääpukuja on rekeissä kohta 200 ja seuraavia laajennuksia joudutaan jo harkitsemaan vakavasti. Liikkeen perustaja Maija Putkonen kertoo haluavansa helpottaa käytettyjen, laadukkaiden pukujen ostamista: ostokokemus olisi yhtä hyvä tai jopa parempi kuin uusia juhlavaatteita myyvässä liikkeessä on.

Häämekkoja ei tavallisesti mielletä kierrätettäväksi vaan morsian ostaa uuden puvun tai vuokraa sen. Wedding Garage ottaa myyntiin käytettyjä ja käyttämättömäksi jääneitä, hääpukuliikkeestä tai hääpukuompelijalla teetettyjä hääpukuja, jotka ovat alle 6 vuotta vanhoja, pesetettyjä sekä hyvin säilytettyjä. Halpatuonti hääpukuja ei liikkeen valikoimissa ole, vaan ainoastaan tunnettujen suunnittelijoiden merkkipukuja. Lisäksi myynnissä on huntuja, alushameita ja asusteita. Liikkeen valikoimasta löytyy myös sormusmallisto, Amfora,  joka on valmistettu kierrätyskullasta.

Toimeksianto tuntui ensin haasteelliselta lähestyä – häämekkojen maailma on niin kaukana omasta taustastamme. Teimme huiman hypyn koneiden ja laitteiden maailmasta häämekkobisnekseen. Yritys haluaa levittää kehopositiivisuuden ja ekologisuuden sanomaa. Tämä uusi toimintatapa ja tarina yrityksen takana alkoivat kiehtoa meitä ja tuntua mielenkiintoisilta.

Toimeksiannossa mietimme, miten saisimme yrityksen erottumaan ja lisättyä yrityksen tunnettuutta. Digitaalisessa maailmassa viestien tulva on valtava – eri kanavissa syötetään tietoa, mutta se on lähes ainut tapa saada tunnettuutta yritykselle. Wedding Garage- yrityksen tarinaa tekee tunnetuksi digitaalisuus, verkkokauppa ja sosiaalinen media. Tässä tapauksessa nämä mahdollistavat sidosryhmien kohtaamiseen.

Wedding Garage erottuu muista hääpukuliikkeista tarinallaan. Tarina on nostettava esille, koska juuri tarinoissa on viestinnän voima. Hyvä tarina kiinnostaa ja sitouttaa. Se herättää tunteita ja ennen kaikkea: sillä pystyy erottumaan. Yritystarina ei ole vain tarinamuotoon kirjoitettu yrityksen syntykuvaus. Se on koko kokonaisuus, mitä asiakas kuulee, näkee ja lukee yrityksestä. Tarinaa kertovat kaikki sisällöt ja viestit, joita yritys tuottaa. Ja sitä kirjoitetaan jatkuvasti jokaisessa kohtaamisessa yrityksen kanssa. Hyvä tarina vastaa kysymykseen: miksi. Yritystarina on osa brändi-identiteettiä ja vahva osa myös brändin rakentamista. Hyvät tarinat luetaan, mutta parhaat kiertävät suusta suuhun.

Myös visuaalisuus: hyvät omat valokuvat, näyttävät kotisivut sekä Instagram-kuvat toimivat keinoina erottaa oma sanoma ja tarina informaatiotulvasta. Näillä elementeillä (tarina, visuaalisuus) saadaan yritys erottumaan ja nousemaan toisten yritysten joukosta.

Paula Alatalo, Merja Mäkinen, Kasvubuustaajia 2018

Yksi kommentti artikkeliin ”Toimeksiantona Wedding Garage

  1. Maija Putkonen sanoo:

    Tämä oli hyvin kirjoitettu! Te todella panostitte ja tutustuitte rohkeasti uuteen, oli onni saada teidän kasvubuustajiksi. Olemme käyneet läpi prosessin tuottamaa suunnitelmaa ja jatkamme sen parissa edelleen.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.