Ajanhallintaa

Tämä on elämäni ensimmäinen blogikirjoitus. Minulle annettiin tehtäväksi kirjoittaa ajanhallinnasta. Kirjoitukseni ei ole tieteellinen fakta, vaan kirjoitus siitä, miten olen selvinnyt ajan haasteista ja miten olen saanut tehtyä sen kaiken, mitä olen tehnyt.

Olen miettinyt monesti sanontaa: ” Olisihan se kiva, mutta minulla ei ole aikaa”. Meillä kaikilla on aikaa yhtä paljon, kysymys onkin siitä miten sen käyttää. Vuodessa 365 päivää ja vuorokaudessa on 24 tuntia. Hallitsemalla ajankäyttöä otan myös vastuuta elämästäni ja johdan itseni. Kun haluan tiettyä asiaa elämässäni, se tarkoittaa, että jostakin on kyettävä myös luopumaan.

Tapa ja kyky hallita aikaa ovat yksilöllisiä. Olen joutunut opettelemaan ajanhallinnan jalon taidon ja pyrkinyt omalla ajankäytössäni siihen, että saat tehtyä tavoittelemani asiat tehtyä sovitussa ajassa. Aikaa on jäätävä myös kiireettömälle oleskelulle, ystäville, harrastuksille ja muulle mukavalle. Pitää muistaa, että elämä ei ole vain suorittamista.
Pidän päiväkirjaa ja seuraan, mihin aikani kuluu. Kirjoitan rehellisesti ylös kaikki ja bongaan aikavarkaat: mihin aikani kului silloin, kun minun piti tehdä jotakin muuta. Olen yrittänyt myös muistaa, ettei saa olla liian ankara itselleen – joka päivä ei vaan jaksa olla yhtä aikaansaava.

Minusta ajanhallinnassa on kyse myös oman toiminnan suunnittelusta ja itsensä johtamisesta. Itsensä johtamisella tarkoitan sitä, että ihminen on tietoinen siitä, mihin pyrin ja keskityn vain olennaiseen. Se vaatii hyvää itsekuria, mutta se myös palkitsee. Laadukas aika joustaa ja väljyys ajankäytössä antaa liikkumavaraa. Harjoittele läsnäoloa tässä hetkessä!
Seuraavassa blogissa kerronkin, miten minusta tuli insinööri kahdessa vuodessa ja miten tehokkaasti osasin käyttää aikani.
Nyt on lettuja paistamisen aika ja laatuaika perheeni kanssa, ihanassa Suomen kesässä.

Kirjoittanut Merja Mäkinen, kasvubuustaaja  2018

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.